Legea Bugetului de Stat spune clar că o companie de stat, care a încheiat anul 2020 cu pierderi și/sau plăți restante, nu poate acoperi în 2021 creșteri salariale de anul trecut.

Cătălin Drulă · 4 martie 2021 · surse:

1
context

Pe 4 martie 2021, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Cătălin Drulă, a anunțat că este gata raportul despre controlul tematic efectuat la Metrorex de către Corpul de Control al ministerului.

După acest control, s-au descoperit mai multe nereguli la Metrorex, cum ar fi faptul că în anul 2020 conducerea Metrorex a aprobat o creștere salarială de 18% pentru angajații săi, în ciuda crizei economice generate de pandemia de coronavirus.

În anul 2020 (primul an de pandemie), metroul bucureștean a transportat circa 90 de milioane de călători în total, o scădere semnificativă față de traficul de dinaintea pandemiei, care era de circa 180 milioane de călători anual (15 milioane de călători într-o lună, înmulțit cu 12 luni, estimări conform Raportului de activitate al Metrorex pe anul 2023). În 2021, metroul bucureștean a transportat circa 91 milioane de călători, în 2022 circa 130 de milioane, în 2023 circa 142 milioane, în 2024 circa 152 milioane de călători, conform Raportului de activitate pe anul 2024.

Vezi mai jos fragmentul din declarația lui Drulă care se referă la creșterile salariale din cadrul Metrorex (marcarea cu bold ne aparține):

  • Negocierea dintre conducerea Metrorex și sindicat privind creșterea salariilor cu 18% putea să nu aibă loc anul trecut și nu eram în situația de acum. Legea 55/2020 spune limpede: contractele colective de muncă se prelungesc automat pe perioada stării de alertă;

  • Cu toate acestea, consiliul de administrație de atunci a dat mandat nelimitat de negociere unei comisii de 15 oameni din care 10 erau membri de sindicat. Raportul notează că aceștia nu aveau cum să reprezinte obiectiv interesele companiei;

  • În negociere nu au fost utilizate datele economice la zi ale companiei, ceea ce a permis manipularea de cifre în așa fel încât creșterea de salarii să încapă scriptic în bugetul de venituri și cheltuieli;

  • Iar prevederile legale au mai fost încălcate pentru că orice creștere de salarii trebuie să aibă sursă de bani stabilită și pentru anul viitor. La Metrorex au găsit o portiță pentru 2020 și și-au spus că, în 2021, vine statul să acopere diferența;

  • Acest lucru nu se va întâmpla. Legea Bugetului de Stat spune clar că o companie de stat, care a încheiat anul 2020 cu pierderi și/sau plăți restante, nu poate acoperi în 2021 creșteri salariale de anul trecut;

  • Dacă Metrorex nu va prezenta un buget pentru anul acesta cu cheltuielile salariale la nivelul bugetului aprobat în 2020, atunci acesta nu va fi avizat;

  • Raportul Corpului de Control spune că nivelul crescut al salariilor nu poate fi menținut decât dacă Metrorex își reduce personalul.

Societatea Comercială de Transport cu Metroul București „Metrorex” S.A. este o companie publică care operează metroul din București. Compania funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor (vezi Unități în subordine pentru acest minister) și beneficiază de subvenții guvernamentale pentru acoperirea costurilor operaționale (cf. Wikipedia).

Cătălin Drulă a fost ministru al Transporturilor timp de 8 luni în anul 2021 (23 decembrie 2020 - 7 septembrie 2021), în cadrul Guvernului Cîțu.

de verificat
Verificăm dacă Legea Bugetului de Stat spune că o companie de stat, care a încheiat anul 2020 cu pierderi și/sau plăți restante, nu poate acoperi în anul 2021 creșteri salariale stabilite în anul anterior.
un răspuns
1

Conform Legii nr. 15/2021 ("Legea bugetului de stat pe anul 2021"), Capitolul III, Articolul 48, alineatul (3):

(3) Operatorii economici prevăzuți la alin. (1) care au înregistrat pierderi și/sau plăți restante la data de 31 decembrie 2020 nu pot prevedea în bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2021 creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, determinate de acordarea unor creșteri salariale și/sau de creșterea numărului de personal în anul 2020.

Alineatul (1) menționat mai sus spune care sunt operatorii economici vizați de Articolul 48 - este vorba de operatorii economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară:

(1) Pentru anul 2021, operatorii economici cărora li se aplică prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) și alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, pot prevedea, în bugetul de venituri și cheltuieli, majorarea cheltuielilor de natură salarială față de nivelul programat în ultimul buget de venituri și cheltuieli aprobat conform prevederilor legale, astfel: (...)

Metrorex S.A. este societate comercială deținută integral de statul român, prin Ministerul Transporturilor, conform Statutului Metrorex (vezi Capitolul II, Articolul 7, alineatul 2) și Hotărârii de Guvern nr. 482/1999 privind înființarea Societății Comerciale de Transport cu Metroul București "Metrorex" - S.A.

Afirmația este deci adevărată.

gavel adevărată
1

Dacă ai timp să cauți, ar fi util să lași aici ca lectură suplimentară deznodămîntul: au înghețat salariile, sau pînă la urmă le-au crescut?

ajutor pentru Markdown: CommonMarkGitHub FlavoredParsedown