search
search
person
language
done
română
done
English
light_mode
dark_mode
ajutor
donează
autentificare
Codul Markdown
înapoi
Pe 4 martie 2021, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Cătălin Drulă, a anunțat că este gata raportul despre controlul tematic efectuat la Metrorex de către Corpul de Control al ministerului. După acest control, s-au descoperit mai multe nereguli la Metrorex, cum ar fi faptul că în anul 2020 conducerea Metrorex a aprobat o creștere salarială de 18% pentru angajații săi, în ciuda crizei economice generate de pandemia de coronavirus. În anul 2020 (primul an de pandemie), metroul bucureștean a transportat circa 90 de milioane de călători în total, o scădere semnificativă față de traficul de dinaintea pandemiei, care era de circa 180 milioane de călători anual (15 milioane de călători într-o lună, înmulțit cu 12 luni, estimări conform [Raportului de activitate](https://www.metrorex.ro/storage/documents/1734954377raport-metrorex-2023-RO.pdf#page=37) al Metrorex pe anul 2023). În 2021, metroul bucureștean a transportat circa 91 milioane de călători, în 2022 circa 130 de milioane, în 2023 circa 142 milioane, în 2024 circa 152 milioane de călători, conform [Raportului de activitate](https://www.metrorex.ro/storage/documents/1754996675RAPORT%20DE%20ACTIVITATE-METROREX%202024.pdf#page=39) pe anul 2024. Vezi mai jos fragmentul din declarația lui Drulă care se referă la creșterile salariale din cadrul Metrorex (marcarea cu bold ne aparține): > - Negocierea dintre conducerea Metrorex și sindicat privind creșterea salariilor cu 18% putea să nu aibă loc anul trecut și nu eram în situația de acum. Legea 55/2020 spune limpede: contractele colective de muncă se prelungesc automat pe perioada stării de alertă; > > - Cu toate acestea, consiliul de administrație de atunci a dat mandat nelimitat de negociere unei comisii de 15 oameni din care 10 erau membri de sindicat. Raportul notează că aceștia nu aveau cum să reprezinte obiectiv interesele companiei; > - În negociere nu au fost utilizate datele economice la zi ale companiei, ceea ce a permis manipularea de cifre în așa fel încât creșterea de salarii să încapă scriptic în bugetul de venituri și cheltuieli; > > - Iar prevederile legale au mai fost încălcate pentru că orice creștere de salarii trebuie să aibă sursă de bani stabilită și pentru anul viitor. La Metrorex au găsit o portiță pentru 2020 și și-au spus că, în 2021, vine statul să acopere diferența; > > - Acest lucru nu se va întâmpla. **Legea Bugetului de Stat spune clar că o companie de stat, care a încheiat anul 2020 cu pierderi și/sau plăți restante, nu poate acoperi în 2021 creșteri salariale de anul trecut**; > > - Dacă Metrorex nu va prezenta un buget pentru anul acesta cu cheltuielile salariale la nivelul bugetului aprobat în 2020, atunci acesta nu va fi avizat; > > - Raportul Corpului de Control spune că nivelul crescut al salariilor nu poate fi menținut decât dacă Metrorex își reduce personalul. Societatea Comercială de Transport cu Metroul București „Metrorex” S.A. este o companie publică care operează metroul din București. Compania funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor (vezi [Unități în subordine](https://www.mt.ro/domenii/feroviar) pentru acest minister) și beneficiază de subvenții guvernamentale pentru acoperirea costurilor operaționale (cf. [Wikipedia](https://ro.wikipedia.org/wiki/Metrorex)). Cătălin Drulă a fost ministru al Transporturilor timp de 8 luni în anul 2021 (23 decembrie 2020 - 7 septembrie 2021), în cadrul [Guvernului Cîțu](https://ro.wikipedia.org/wiki/Guvernul_Florin_C%C3%AE%C8%9Bu).
Codul Markdown este notația care produce textul formatat al articolului. Este afișat doar conținutul cîmpurilor care admit notația Markdown.