Raportul final pentru proiectul "România Educată", publicat pe 14 iulie 2021, spune că rata analfabetismului funcțional în România în anul 2018 era de 44% în medie (vezi pagina 13):
Testele PISA, care măsoară abilitățile la matematică, citire și științe ale copiilor de 15 ani, plasează România pe ultimele poziții din Uniunea
Europeană. În 2018, România a înregistrat cele mai slabe rezultate din ultimii 9 ani, cu scoruri în scădere la toate cele trei domeniile testate: citire, matematică și științe, procentul de analfabetism funcțional fiind de 44%, în medie, în creștere față de 2015.
Verificăm cum a fost calculată această valoare de 44%.
Procentul de 44% a fost preluat din "Monitorul educației și formării 2020, secțiunea dedicată României", conform notelor de subsol de la pagina 13 menționată mai sus. Acest monitor este publicat anual de către Comisia Europeană, pentru fiecare țară membră UE.
"Monitorul educației și formării 2020", ediția pentru România, se găsește aici și conține date pentru anii 2019 și 2009 (vezi pagina 3 de mai jos):
Din imaginea de mai sus, observăm că în România în 2019N1 procentul de tineri cu vârsta de 15 ani, cu un nivel scăzut de cunoștințe, era de:
- 40,8% pentru subiectul Citit;
- 46,6% pentru subiectul Matematică;
- 43,9% pentru subiectul Știință.
Media procentelor de mai sus este de 43,76 (rotunjit vine 44). Această medie corespunde cu rata de 44% analfabeți funcționali în rândul elevilor români în anul 2018.
Prin urmare, autorii raportului final "România Educată" au calculat rata analfabetismului funcțional ca medie a procentelor de tineri de 15 ani cu un nivel scăzut de cunoștințe la cele 3 subiecte de testare PISA (Citit, Matematică, Știință).
Am găsit și definiția oficială a alfabetismului funcțional, pe pagina Creșterea echității educaționale în România din cadrul proiectului "România Educată":
Programul privind evaluarea internațională a elevilor (PISA) stabilește că alfabetizarea funcțională de referință înseamnă atingerea nivelului 2 sau a unui nivel superior în domeniile de bază cum ar fi citirea, matematica și științele. Fără acest nivel de competențe, elevii se pot confrunta cu dificultăți în ceea ce privește participarea pe deplin la societatea modernă.
Dacă elevii care au atins cel puțin Nivelul 2 de competență la testările PISA (din totalul de 6 niveluri) sunt considerați alfabetizați funcțional, atunci automat restul de elevi participanți la testările PISA (care nu au atins Nivelul 2 de competență) sunt analfabeți funcționali.
Știm că România a participat la toate cele 3 subiecte de testare PISA în anii 2006, 2009, 2012, 2015, 2018, 2022 (vezi nota N1). Prin urmare, în anul 2020 cel mai recent raport PISA era tot cel din 2018. Nu avem nimic de verificat pentru anul 2020.
Mai rămân de verificat doar datele din raportul PISA 2015:
subiectul de testare PISA |
procentul de elevi români care nu au atins Nivelul 2 de competență la acel subiectN2 |
paginile relevante din raportul PISA 2015 |
Citit |
40% |
167 |
Matematică |
39,9% |
197 |
Știință |
38,5% |
92 |
Media procentelor din tabelul de mai sus este de 39,46. Deci rata de analfabeți funcționali în rândul elevilor români în anul 2015 a fost de circa 39%.
Daniel David spunea că rata de analfabeți funcționali, în rândul elevilor din România, era de 41-42% în anii 2015, 2018 și 2020. Din verificările noastre, am obținut rata de 39% în 2015 și rata de 44% în anii 2018-2020.
Diferența dintre ratele verificate de noi și rata menționată de David este foarte mică (sub 5%). Afirmația lui este deci adevărată.
N1 - în 2019 nu au fost organizate testări PISA. Cel mai recent an, anterior 2019 și cu testări PISA, a fost 2018. De aici provine diferența dintre anul specificat în raportul "România educată" (2018) și anul specificat în "Monitorul educației și formării 2020" (2019).
N2 - paginile menționate de noi (în tabelul de mai sus) conțin link-uri către fișierele Excel care însoțesc tabelele grafice PISA. Click pe link-ul denumit "StatLink" pentru a accesa aceste fișiere Excel. Procentele de elevi români care nu au atins Nivelul 2 de competență la un subiect au fost calculate ca diferența dintre 100 și valorea afișată în coloana "Sum Level 2, 3, 4, 5, 6" (Suma procentelor de elevi care au atins Nivelurile de competență 2-6).