1) Are România un sistem de educație rezilient?insert_link
Conform publicației PISA 2022 Results (Volume II): Learning During – and From – Disruption, România s-a clasat astfel la capitolul "Reziliența sistemelor de educație":
Conform PISA 2022, reziliența unui sistem de educație a fost definită de următoarele 3 componente:
- reziliența în Matematică, adică:
- indicele "Performanța matematică" în 2022 și
- variația acestuia în 2022 versus 2018;
- reziliența în Echitate, adică:
- procentul de "Corectitudine socio-economică în matematică";
- variația indicelui "Performanța matematică a elevilor dezavantajați" în 2022 versus 2018;
- variația indicelui "Performanța matematică a elevilor avantajați" în 2022 versus 2018;
- reziliența în Bunăstarea elevilor, adică:
- indicele "Sentimentul de apartenență" și
- variația acestuia în 2022 versus 2018.
Conform tabelului de mai sus, România a fost sub media OECD în 2022 (culoare gri în tabel):
- la indicele "Performanța matematică";
- la procentul de "Corectitudine socio-economică în matematică",
dar diferența dintre PISA 2022 și PISA 2018 a fost nesemnificativă față de media OECD (culoare albă în tabel) la indicii:
- "Performanța matematică",
- "Performanța matematică a elevilor dezavantajați",
- "Performanța matematică a elevilor avantajați",
- "Sentimentul de apartenență".
Conform aceleiași publicații, la secțiunea 7 intitulată "From data to insights", la pagina 253 scrie că România a avut în 2022 un sistem de educație rezilient doar la capitolul "Bunăstarea elevilor":
Prin urmare, această bucată din afirmația Ligiei Deca este mixtă (parțial adevărată, parțial falsă). Scopul 1) este deci mixt.
2) A reușit România să limiteze efectele pandemiei de covid asupra sistemului public de educație?insert_link
Graficul de la pagina 15 a publicației "PISA 2022 Insights and Interpretations" sugerează o corelare pozitivă între performanța matematică mai bună a elevilor și durata mai scurtă de închidere fizică a școlilor, din cauza COVID-19; cu alte cuvinte, țările care au închis fizic școlile mai puțin timp în cursul pandemiei de COVID-19 au avut elevi mai buni la matematică la testele PISA 2022.
În acest grafic, România s-a plasat la media OECD la capitolul "procentul de elevi care au raportat închiderea fizică a școlilor din cauza COVID-19 pentru 3 luni sau mai puțin" (vezi linia albastră verticală denumită "OECD average"), însă la capitolul "performanța matematică a elevilor" s-a plasat sub media OECD:
Concluzia este că performanța matematică a elevilor din România a avut de suferit un pic din cauza închiderii fizice a școlilor în cursul pandemiei (vezi și graficul acesta, care arată scăderea cu 2 puncte a scorului la matematică la PISA 2022 versus PISA 2018, în condițiile în care România oricum s-a plasat mereu sub media OECD la matematică, de când participă la testele PISA).
O analiză mai detaliată pe acest subiect găsim la pagina web Impact of COVID-19 in education; aici, tabelul pentru România are următoarele valori la secțiunea "Efectele COVID-19 asupra Educației" (engleză "COVID-19 Effects on Education"):
Din tabelul de mai sus, observăm că România s-a plasat în felul următor vizavi de media OECD, în ce privește efectele COVID-19 aspra educației:
- pentru un indicator, identic cu media OECD (linia galbenă);
- pentru 8 indicatori, mai prost decât media OECD (liniile roșii);
- pentru 10 indicatori, mai bine decât media OECD (liniile verzi).
Deci per total, putem spune că România a limitat efectele COVID-19 asupra educației ceva mai bine decât media OECD, dar strict din punct de vedere cantitativ (11 indicatori favorabili versus 8 indicatori nefavorabili). Scopul 2) este deci adevărat.
3) A obținut România rezultate similare la testele PISA din 2018 și din 2022?insert_link
Da, vezi pagina 2 din "Fișa de țară pentru Rezultatele PISA 2022". Este vorba de rezultatele la matematică, citire și științe. Scopul 3) este deci adevărat.
Cu 2 scopuri adevărate și un al treilea mixt, valoarea totală de adevăr a acestei afirmații este deci în general adevărată.