Acesta este adevărul despre testele PISA [din 2022]: dacă ne raportăm la toți participanții, este cea mai bună performanță a României. Dar asta fiindcă au intrat foarte mulți alți participanți și foarte mulți slabi.

Daniel David · 23 decembrie 2023 · sources:

1
context

În cadrul unui interviu TV la Digi24, din decembrie 2023, Daniel David (actualmente ministru al Educației) a declarat că rezultatele României la testele PISA din anul 2022 par bune doar pentru că în acel an au participat mai multe țări noi la acest tip de testare, iar multe din aceste țări noi au obținut rezultate mai slabe decât România.

Vezi declarația exactă începând cu minutul 22:34 al interviului.

PISA (Programme for International Student Assessment) este un studiu global al OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, engleză OECD), care evaluează periodic sistemele de educație din diferite țări, începând cu anul 2000. Testele PISA măsoară capacitatea tinerilor de 15 ani de a-și folosi cunoștințele și abilitățile de citire, matematică și știință pentru a face față provocărilor din viața reală.

Aproximativ 690.000 de elevi din lume au susținut evaluarea PISA în 2022, reprezentând circa 29 de milioane tineri de 15 ani din școli, din 81 de țări participante și regiuni economice. România participă la testările PISA începând din anul 2006.

Ministrul Educației de la acea vreme, Ligia Deca, a declarat în decembrie 2023 că rezultatele României la PISA 2022 s-au menținut la nivelul din 2018 și că nu s-au înregistrat pierderi semnificative în performanțele elevilor, în ciuda pandemiei de COVID-19 din anii 2020-2022. Detalii în acest articol Digi24.

to verify
Verificăm dacă rezultatele României la evaluarea PISA din 2022 pot fi considerate cele mai bune (de când participă țara noastră la aceste evaluări) doar dacă ne raportăm la toate țările participante în anul 2022.
one answer
1

Vom verifica pe ce loc s-a clasat România în fiecare an în care a participat la testările PISA, în clasamentul pe țări. Am folosit anumite tabele din rapoartele PISA pentru anii 2006-2022, care sortează descrescător toate țările participante în acel an, în funcție de "scorul mediu" (mean score, în engleză) obținut la fiecare din cele 3 subiecte de testare (Citit, Matematică și Știință):

anul locul ocupat de România (în clasamentul pe țări) câte țări au participat în acel an (membri și parteneri OECD) sursa paginile relevante din sursă
2006 47 la Citit, 45 la Matematică, 47 la Știință 57 A 58, 298, 318
2009 48 la Citit, 47 la Matematică, 47 la Știință 65 B 54, 134, 151
2012 50 la Citit, 45 la Matematică, 49 la Știință 65 C 47, 177, 217
2015 47 la Citit, 44 la Matematică, 48 la Știință 70 D 67, 149, 177
2018 47 la Citit, 52 la Matematică, 55 la Știință 77 E 57, 59, 61
2022 45 la Citit, 45 la Matematică, 48 la Știință 82 F 52, 54, 56

De menționat că rapoartele PISA nu folosesc clasamente absolute pe țări (care să includă simultan scorurile de la cele 3 subiecte de testare). Toate clasamentele PISA sunt raportate la un subiect anume de testare (Citit, Matematică sau Știință).

Din tabelul de mai sus, observăm că numărul de țări participante la testările PISA a variat de la un an la altul, prin urmare nu putem compara locurile ocupate de România între diferiți ani. Vom calcula atunci în ce parte a clasamentului pe țări s-a poziționat România în fiecare an (cumulativ pentru cele 3 tipuri de scoruri: Citit, Matematică și Știință):

anul locul ocupat de România (în clasamentul pe țări) câte țări au participat în acel an poziția României în clasament (rotunjită)
2006 47 la Citit, 45 la Matematică, 47 la Știință 57 în ultimii 20%
2009 48 la Citit, 47 la Matematică, 47 la Știință 65 în ultimii 30%
2012 50 la Citit, 45 la Matematică, 49 la Știință 65 în ultimii 25%
2015 47 la Citit, 44 la Matematică, 48 la Știință 70 în ultimii 33%
2018 47 la Citit, 52 la Matematică, 55 la Știință 77 în ultimii 30%
2022 45 la Citit, 45 la Matematică, 48 la Știință 82 în ultimii 45%

Deci teoretic, România a avut cele mai bune rezultate în anul 2022 deoarece scorurile ei din acel an s-au apropiat cel mai mult de jumătatea clasamentului pe țări.

Dar practic, clasamentul pe țări s-a "diluat" de la un an la altul, fiindcă numărul de țări participante la PISA a crescut în fiecare an, de obicei cu țări mai slab cotate decât România (la toate cele 3 subiecte de testare); vezi de exemplu Moldova, Mongolia, Maroc (țări care nu participaseră în 2006), cf. paginilor 56-57 din raportul PISA 2022, clasamentul pe Știință.

Până aici, afirmația lui Daniel David este adevărată.

Vom verifica și locurile ocupate de România în anii 2006-2022, raportat la setul inițial de țări participante în 2006; am luat ca reper acest an deoarece a fost primul an de participare a României la toate cele 3 subiecte de testare PISA (Citit, Matematică, Știință):

Document PDF cu o analiză făcută de Dignitas.ro, pentru rezultatele obținute de România la testările PISA din perioada 2006-2022, rezultate raportate doar la setul de țări participante în 2006 (anul de referință pentru analiza noastră).

Din documentul de mai sus (primul tabel), observăm următoarele aspecte:

anul locul ocupat de România (în clasamentul pe țări) nr. de țări participante în 2006 poziția României în clasament (rotunjită)
2006 47 la Citit, 45 la Matematică, 47 la Știință 57 în ultimii 20%
2009 46 la Citit, 46 la Matematică, 46 la Știință 57 în ultimii 20%
2012 44 la Citit, 42 la Matematică, 44 la Știință 57 în ultimii 25%
2015 42 la Citit, 40 la Matematică, 42 la Știință 57 în ultimii 27%
2018 41 la Citit, 42 la Matematică, 43 la Știință 57 în ultimii 25%
2022 41 la Citit, 39 la Matematică, 42 la Știință 57 în ultimii 27%

Prin urmare, dacă luăm ca referință doar setul de țări participante în 2006, atunci putem spune că România a obținut cele mai bune rezultate la testările PISA în anii 2015 și 2022, când s-a apropiat cel mai mult de limita superioară a treimii de jos a clasamentului pe țări (poziționare în ultimii 33% din clasament).

În acest clasament restrâns la 57 de țări, pe tot intervalul de timp 2006-2022, anul 2022 nu mai este singurul an "cel mai bun" al României. Afirmația lui Daniel David rămâne în continuare adevărată.

Mai mult, clasamentele pe țări de mai sus nu iau în calcul câteva aspecte particulare la care România a pierdut în 2022, față de anii anteriori (vezi pagina 460 din raportul pe 2022):

  • tendința pe ultimii 10 ani (2012-2022) pentru performanța medie la Matematică a scăzut cu 19,5 puncte (de la un scor de 445 puncte în 2012 la un scor de 428 puncte în 2022);
  • tendința pe ultimii 10 ani (2012-2022) pentru performanța medie la Știință a scăzut cu 12,5 puncte (de la un scor de 439 puncte în 2012 la un scor de 428 puncte în 2022);
  • procentul de elevi care au performat slab la testele PISA (sub Nivelul 2) a crescut la toate cele 3 subiecte de testare, în 2022 față de 2012;
  • alte aspecte, vezi pagina sus-menționată.

Concluzieinsert_link

Afirmația lui Daniel David este adevărată: rezultatele României la testările PISA au fost cele mai bune în anul 2022 doar dacă comparăm scorurile României cu scorurile tuturor țărilor participante în anul 2022.

Surse pentru tabeleinsert_link

  • A - OECD (2007), PISA 2006: Science Competencies for Tomorrow's World: Volume 1: Analysis, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264040014-en (paginile 18, 58, 298, 318)
  • B - OECD (2010), PISA 2009 Results: What Students Know and Can Do: Student Performance in Reading, Mathematics and Science (Volume I), PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264091450-en (paginile 19, 54, 134, 151)
  • C - OECD (2014), PISA 2012 Results: What Students Know and Can Do (Volume I, Revised edition, February 2014): Student Performance in Mathematics, Reading and Science, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264208780-en (paginile 25, 47, 177, 217)
  • D - OECD (2016), PISA 2015 Results (Volume I): Excellence and Equity in Education, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264266490-en (paginile 27, 67, 149, 177)
  • E - OECD (2019), PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/5f07c754-en (paginile 26, 57-58, 59-60, 61-62)
  • F - OECD (2023), PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/53f23881-en (paginile 39, 52, 54, 56)

Rapoartele PISA pe ani:

  • 2006:

    fișier încărcat

  • 2009:

    fișier încărcat

  • 2012:

    fișier încărcat

  • 2015:

    fișier încărcat

  • 2018:

    fișier încărcat

  • 2022:

    fișier încărcat

gavel true
Markdown help: CommonMarkGitHub Flavored