Avem nevoie de piste de biciclete în Sectorul 6! Mă voi consulta cu specialiștii și le voi face la standardele din Ghidul publicat de către MLPDA!

Ciprian Ciucu · 19 septembrie 2020 · sources:

1
context

Pe atunci candidat la Primăria Sectorului 6, actualmente primar al sectorului 6 din București, Ciprian Ciucu a promis în campania electorală din septembrie 2020 că va construi piste de biciclete proiectate corect, conform standardelor cerute de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (pe atunci MLPDA, redenumit între timp Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, adică MDLPA).

Ghidul publicat de MLPDA (actualmente MDLPA), la care se referă Ciucu, este de fapt anexa proiectului de lege publicat pe 24.08.2020.

to verify
Verificăm 1) dacă Ciprian Ciucu a reușit să construiască noi piste de biciclete în sectorul 6 și 2) dacă pistele construite corespund standardelor cerute de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
one answer
1

1) A construit Ciucu noi piste de biciclete în sectorul 6?insert_link

Am căutat pe website-ul Primăriei Sectorului 6 după cuvintele piste biciclete și am găsit doar 5 rezultate, din care numai unul era din perioada primului mandat de primar al lui Ciprian Ciucu (mandatul 2020-2024).

Este vorba de Hotărârea Consiliului Local Sector 6 nr. 258/2022 prin care Primăria Sector 6 cerea în administrare de la Primăria Capitalei bulevardul Doina Cornea și Șoseaua Cotroceni, în vederea amenajării unor piste pentru biciclete.

Am căutat și în rapoartele de activitate ale primarului menționări despre piste de biciclete:

  • în raportul pe primii 2 ani (perioada octombrie 2020 - noiembrie 2022), am găsit menționat drumul de biciclete de la baza digului de pe Lacul Morii, lung de 2.000 metri (a nu se confunda cu Promenada Lacul Morii, care este chiar pe digul lacului și pe care bicicliștii nu au voie, conform Primăriei Sector 6);
  • în raportul pe al treilea an (perioada noiembrie 2022 - octombrie 2023), am găsit piste de biciclete pe Drumul Osiei (drum reabilitat complet);
  • în raportul pe primii 4 ani (perioada noiembrie 2020 - septembrie 2024), am găsit doar statistici despre piste de biciclete, mai exact lungimea totală a pistelor de biciclete nou-înființate (2.290 metri, vezi pagina 4).

Per total, trebuie să verificăm pe Google Maps următoarele bulevarde/drumuri, ca să vedem dacă au noi piste de biciclete:

  • bulevardul Doina Cornea: nu are, conform Google Maps;
  • Șoseaua Cotroceni: nu are, conform Google Maps;
  • drumul de la baza digului Lacul Morii: are, conform Google Maps (vezi Aleea Lacului în Google Maps modul Satelit);
  • Drumul Osiei: are, conform Google Maps.

Mai știm din verificarea acestei promisiuni că "Drumul Valea Largă a fost transformat într-o șosea modernă de 1,5 km, cu două benzi pe sens, piste de biciclete, trotuare generoase și spații verzi între ele" (citat din comunicatul Primăriei), iar inaugurarea acestuia a avut loc pe 26 octombrie 2024 (în al doilea mandat al lui Ciucu). Întrucât demersurile pentru amenajarea drumului Valea Largă au fost începute în primăvara lui 2021, vom lua în calcul și această lucrare.

Deci în perioada 2020-2024, Ciprian Ciucu a construit piste de biciclete lângă digul Lacul Morii (2 km lungime), pe Drumul Osiei (290 metri lungime, conform statisticilor pe primul mandat) și pe șoseaua Valea Largă (1,5 km lungime).

Punctul 1) este îndeplinit.

2) Sunt aceste piste de biciclete conform standardelor cerute de MDLPA?insert_link

Anexa publicată de MDLPA (Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației) la "Ordinul pentru aprobarea Ghidului de proiectare a infrastructurii pentru biciclete" menționează o serie de reguli pentru proiectarea corectă a pistelor de biciclete. Le redăm mai jos pe cele mai importante.

Cerințele de siguranță necesare unei piste de biciclete (vezi paginile 6-9 din anexă):

  1. lățimea unei benzi de bicicletă trebuie să fie de 1,5 metri, pentru a permite depășirea între bicicliști (pagina 7);
  2. distanța de siguranță față de traficul rutier trebuie să fie de minim 1,5 metri pentru șoselele pe care se circulă cu 50 km/h, sau 1 metru în cazul șoselelor pe care se circulă cu viteza maximă de 30 km/h (pagina 7);
  3. spațiul de siguranță din vecinătatea traseelor pentru biciclete trebuie să aibă o lățime de minim 0,5 metri (pagina 8);
  4. când spațiul este limitat, bordurile pot constitui separatoare laterale sau de trafic; înălțimea acestora trebuie să fie de maximum 5 cm pentru a se evita lovirea pedalei de acestea (pagina 8);
  5. în zona interioară a virajului nu se vor amplasa obstacole mai înalte de 1 metru la mai puțin de 1 metru de traseul bicicletelor (pagina 9).

Câteva exemple vizuale de distribuire a spațiului în cazul diferitelor tipuri de străzi cu piste de biciclete (vezi paginile 18-26 din anexă):

a) stradă cu 6 benzi de circulație și scuar:

Captură de ecran din documentul Anexă, publicat de MDLPA, în care apare un exemplu grafic pentru cum trebuie împărțit spațiul pe o stradă cu 6 benzi de circulație și scuar.

b) stradă cu 4 benzi de circulație, fără scuar:

Captură de ecran din documentul Anexă, publicat de MDLPA, în care apare un exemplu grafic pentru cum trebuie împărțit spațiul pe o stradă cu 4 benzi de circulație, fără scuar.

c) stradă cu 4 benzi de circulație și transport în comun:

Captură de ecran din documentul Anexă, publicat de MDLPA, în care apare un exemplu grafic pentru cum trebuie împărțit spațiul pe o stradă cu 4 benzi de circulație și transport în comun.

d) stradă cu 2 benzi de circulație:

Captură de ecran din documentul Anexă, publicat de MDLPA, în care apare un exemplu grafic pentru cum trebuie împărțit spațiul pe o stradă cu 2 benzi de circulație.

Verificăm mai departe dacă cele 3 trasee de biciclete construite în perioada 2020-2024 corespund criteriilor de la lista "Cerințe de siguranță necesare" de mai sus.

Pistele de pe Valea Largă:

  • se încadrează în exemplul grafic de la punctul a) pentru că are câte 2 benzi pe sens pentru mașini, plus scuar, plus bandă de biciclete, vezi această poză publicată de Primăria Sector 6:

    Imagine preluată dintr-un comunicat de presă al Primăriei Sector 6, despre Valea Largă. În imagine se observă că Valea Largă a devenit șosea după reabilitare, având acum 4 benzi pentru trafic rutier, 2 benzi pentru biciclete și scuar.
  • o pistă de bicicletă (un sens) are lățimea de 2 metri, conform comunicatului de presă al Primăriei Sector 6; cerința de siguranță nr. 1 este îndeplinită;

  • spațiul de siguranță dintre piste și carosabil are 1,3 metri lățime (este spațiu verde), conform comunicatului Primăriei; acest spațiu trebuia să aibă 1,5 metri lățime în cazul șoselelor pe care se circulă cu 50 km/h, conform cerinței de siguranță nr. 2 (care nu este complet îndeplinită);

  • spațiul de siguranță dintre piste și trotuare are 1,2 metri lățime, conform comunicatului Primăriei; cerința de siguranță nr. 3 pare îndeplinită, vezi această poză publicată de Primăria Sector 6:

    Imagine preluată dintr-un comunicat de presă al Primăriei Sector 6, despre Valea Largă. În imagine se observă că există un spațiu verde între pista de bicicletă și trotuar, dar nu putem estima din imagine lățimea exactă a spațiului verde.

Pista de la baza digului Lacul Morii:

  • comunicatul de presă al Primăriei Sector 6 de la momentul inaugurării Promenadei Lacul Morii nu spune detalii despre pista de biciclete amenajată odată cu Promenada lacului;

  • pista începe de la acest punct apropiat de barajul dintre Lacul Morii și intrarea râului Dâmbovița în București, și se termină la acest punct (intersecția Aleea Lacului cu Calea Crângași), deci lungimea pistei este de aproximativ 650 metri (conform măsurătorilor făcute pe Google Maps);

  • pista are doar o bandă pe fiecare sens, conform imaginilor de pe Google Maps realizate în aprilie 2025, deci nu respectă cerința de siguranță nr. 1:

    Captură de ecran de pe Google Maps folosit în modul Street View (Vedere din stradă), cu pista de biciclete de pe Aleea Lacului. Imaginea Google Maps a fost făcută în aprilie 2025.
  • distanța față de traficul rutier intră în calcul doar pe bucata de pistă de circa 175 metri lungime, paralelă cu Șoseaua Virtuții, dinspre capătul cu barajul pe Dâmbovița, care pare să aibă o parcare/zonă de mașini adiacentă pistei; aici cerința de siguranță nr. 2 nu este îndeplinită (nu există spațiu de siguranță de 1 metru între pista de biciclete și parcarea/zona de mașini):

    Captură de ecran de pe Google Maps folosit în modul Satellite (Satelit), cu pista de biciclete de pe Aleea Lacului (bucata dinspre barajul pe râul Dâmbovița). Măsuratoarea făcută pe Google Maps arată că circa 175 metri din acestă pistă are un spațiu adiacent care seamănă a parcare auto.

    Captură de ecran de pe Google Maps folosit în modul Satellite (Satelit), cu pista de biciclete de pe Aleea Lacului (bucata dinspre barajul pe râul Dâmbovița). Captura detaliază celălalt capăt al porțiunii de circa 175 metri în care pista de biciclete are un spațiu adiacent similar unei parcări auto. Se vede o mașină care intră în acest spațiu, dar nu se văd semne de parcare auto.
  • cu excepția bucății descrise mai sus, avem spațiu verde în ambele părți laterale ale pistei, conform Google Maps; deci putem considera acest spațiu verde ca spațiu de siguranță în vecinătatea pistei, deoarece pietonii nu merg pe aici, ci pe aleea de promenadă, care se află chiar pe dig; cerința de siguranță nr. 3 este îndeplinită:

    Captură de ecran de pe Google Maps folosit în modul Satellite (Satelit), cu pista de biciclete de pe Aleea Lacului. În captură se vede că pista de biciclete are spațiu verde în ambele părți laterale, fără zonă de pietoni în jur.

Pistele de pe Drumul Osiei:

  • se încadrează în exemplele grafice de la punctele b) și c) pentru că are 2-4 benzi pentru circulație rutieră, plus transport în comun, conform pozelor din comunicatul de presă al Primăriei Sector 6 (comunicatul pentru darea în folosință a primului tronson al străzii);

  • există doar o bandă de bicicletă pe sens, deci cerința de siguranță nr. 1 nu este îndeplinită:

    Imagine preluată dintr-un comunicat de presă al Primăriei Sector 6, despre Drumul Osiei. În imagine se vede că pista de biciclete (de pe fiecare sens) are doar o bandă, adică lățimea pistei nu permite depășirea între bicicliști.
  • nu există distanță de siguranță față de traficul rutier, nici distanță de siguranță față de pietonii de pe trotuar, deci cerințele de siguranță nr. 2 și nr. 3 nu sunt îndeplinite:

    Imagine preluată dintr-un comunicat de presă al Primăriei Sector 6, despre Drumul Osiei. În imagine se vede că pista de biciclete nu are nici distanță de siguranță față de traficul rutier, nici distanță de siguranță față de traficul pietonal de pe trotuar.
  • banda de bicicletă este întreruptă de stația pentru transport în comun:

    Imagine preluată dintr-un comunicat de presă al Primăriei Sector 6, despre Drumul Osiei. În imagine se vede că pista de biciclete este pe alocuri întreruptă de spațiul pentru oprirea în stație a autobuzelor de transport în comun.
  • exemplele pot continua, pe al doilea tronson al străzii, dat în folosință în mai 2024, vezi pozele din acest comunicat de presă al Primăriei Sector 6.

Per total, pistele de biciclete construite în sectorul 6, în perioada 2020-2024, fie nu îndeplinesc unele din cerințele de siguranță ale MDLPA, fie îndeplinesc acele cerințe doar pe anumite bucăți de pistă.

Punctul 2) este deci îndeplinit parțial.

Concluzieinsert_link

Cu un punct verificat ca îndeplinit și un al doilea punct verificat ca parțial îndeplinit, înseamnă că această promisiune este îndeplinită parțial.

gavel partially kept
Markdown help: CommonMarkGitHub FlavoredParsedown