Cea mai mare nevoie pentru flota de transport public [din București] este la tramvaie. Ele sunt și cele mai scumpe, [dar] avem bani europeni pentru asta. Din păcate, am pierdut 4 ani și nu s-a luat niciun tramvai.

Nicușor Dan · 26 august 2020 · surse:

1
context

În august 2020, în timpul pre-campaniei electorale pentru alegerile locale din 2020, Nicușor Dan a acordat un interviu pentru bucharestBIKEtraffic, în calitate de candidat la Primăria Generală a Municipiului București.

Nicușor Dan a explicat că tot mai multe capitale europene au început să investească în rețeaua de tramvaie în ultimii 10-20 de ani, deoarece tramvaiele reprezintă o alternativă ecologică bună pentru transportul în comun, vezi minutul 06:30 al interviului.

El a afirmat cu acea ocazie că în București nu s-a achiziționat niciun tramvai nou în perioada 2016-2020, deși există bani europeni pentru astfel de investiții.

Vezi declarația exactă începând cu minutul 07:34 al interviului.

de verificat
Verificăm 1) dacă existau fonduri europene pentru achiziționarea de tramvaie în București, în perioada 2016-2020 și 2) dacă nu a fost achiziționat niciun tramvai nou pentru București, în perioada 2016-2020.
un răspuns
1

1) Existau fonduri europene pentru achiziționarea de tramvaie în București, în perioada 2016-2020?insert_link

Da, este vorba de Programul Operațional Regional POR 2014-2020, Axa prioritară 3 „Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon”, Obiectivul specific 3.2. – „Reducerea emisiilor de carbon în zonele urbane bazată pe planurile de mobilitate urbană durabilă”, conform portalului 100tramvaie.pmb.ro.

Acest program european urma să co-finanțeze achiziționarea de către Primăria Municipiului București (PMB) a 100 de tramvaie noi pentru București, începând cu anul 2018:

Prin Hotărârea Consiliului General al Municipiului București nr.395/21.12.2016, modificată prin HCGMB nr.225/19.04.2018 și HCGMB nr.277/17.05.2018 s-a aprobat achiziționarea de către Municipiul București a unui număr de 100 de tramvaie, în cadrul unui program multianual pe o durată de 4 ani, începând cu anul 2018, precum și studiul de oportunitate “Achiziționare tramvaie și echipamente necesare îmbunătățirii transportului public de călători pe liniile 1, 10, 21, 25, 32,40, 41 și 55".

Punctul 1) este deci adevărat.

2) S-au achiziționat zero tramvaie noi în București în perioada 2016-2020?insert_link

Lista proiectelor contractate prin Programul Operațional Regional POR 2014-2020, de către Primăria Municipiului București (PMB), la data de 30 iunie 2020, se găsește pe website-ul fonduri-ue.ro, pagina POR (2014-2020), în tab-ul "Implementare program", link-ul Lista proiectelor contractate până la 30 iunie 2020 (document EXCEL).

Am extras din lista menționată mai sus cele 8 proiecte contractate de PMB cu titlul de "Modernizarea și dotarea liniei de tramvai nr. ...":

Document PDF ce prezintă lista detaliată a celor 8 proiecte contractate de Primăria Municipiului București prin programul POR 2014-2020. Date preluate de pe site-ul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene.

Observăm din documentul PDF de mai sus că:

  • toate cele 8 proiecte presupun achiziționarea de tramvaie noi, începând cu anul 2018 și terminând cu anul 2022;
  • doar 3 proiecte din 8 au încasat bani de la UE până la data de 30 iunie 2020 (vezi ultimele 2 coloane din tabel), dar sumele sunt derizorii (sub 2.000 lei pentru fiecare proiect).

Deci cel mai probabil, la data de 30 iunie 2020, nu se plătise avansul pentru construirea niciunui tramvai. Nici două luni mai târziu, Nicușor Dan deja făcea afirmația pe care o verificăm acum.

Situația finală a celor 8 proiecte contractate de PMB prin programul POR 2014-2020 se găsește pe website-ul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, pagina Investiții POR – București. Dacă căutăm în această pagină toate mențiunile "PMB", vom observa că cele 8 proiecte în cauză figurează cu zero lei plătiți de UE către beneficiar (PMB). Cel mai probabil, aceste proiecte nu au mai fost implementate.

Mai departe vom verifica pe website-ul STB (Societatea de Transport București) statisticile despre câte tramvaie (și ce modele de tramvaie) avea STB în inventar în anii 2015-2022, ca să vedem dacă s-a livrat vreun tramvai nou în perioada 2016-2020:

anul nr. de tramvaieN1 din inventarul STB comentarii despre structura inventaruluiN2 sursa
2015 485 - A
2016 486 același inventar ca în 2015, minus un tramvai model "Bucur LF" B
2017 486 același inventar ca în 2016 C
2018 486 același inventar ca în 2016 D
2019 486 același inventar ca în 2016 E
2020 483 același inventar ca în 2016, minus 3 tramvaie model "V3A M" F
2021 483 același inventar ca în 2020 G
2022 500 același inventar ca în 2020, plus 17 tramvaie noi model Imperio G

Note:

  • N1: tramvaie, adică vagoane motor, excluzând remorcile.
  • N2: structura inventarului, ca tipuri de modele și nr. de tramvaie per model.

Observăm din tabelul de mai sus că în perioada 2016-2020 nu a apărut niciun tramvai nou în inventarul STB, ba dimpotrivă, inventarul a scăzut cu 4 tramvaie.

Punctul 2) este deci adevărat.

Surse:

Concluzieinsert_link

Ambele puncte ale acestei verificări sunt adevărate. Afirmația este deci adevărată.

gavel adevărată
ajutor pentru Markdown: CommonMarkGitHub FlavoredParsedown