1) Existau fonduri europene pentru achiziționarea de tramvaie în București, în perioada 2016-2020?insert_link
Da, este vorba de Programul Operațional Regional POR 2014-2020, Axa prioritară 3 „Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon”, Obiectivul specific 3.2. – „Reducerea emisiilor de carbon în zonele urbane bazată pe planurile de mobilitate urbană durabilă”, conform portalului 100tramvaie.pmb.ro.
Acest program european urma să co-finanțeze achiziționarea de către Primăria Municipiului București (PMB) a 100 de tramvaie noi pentru București, începând cu anul 2018:
Prin Hotărârea Consiliului General al Municipiului București nr.395/21.12.2016, modificată prin HCGMB nr.225/19.04.2018 și HCGMB nr.277/17.05.2018 s-a aprobat achiziționarea de către Municipiul București a unui număr de 100 de tramvaie, în cadrul unui program multianual pe o durată de 4 ani, începând cu anul 2018, precum și studiul de oportunitate “Achiziționare tramvaie și echipamente necesare îmbunătățirii transportului public de călători pe liniile 1, 10, 21, 25, 32,40, 41 și 55".
Punctul 1) este deci adevărat.
2) S-au achiziționat zero tramvaie noi în București în perioada 2016-2020?insert_link
Lista proiectelor contractate prin Programul Operațional Regional POR 2014-2020, de către Primăria Municipiului București (PMB), la data de 30 iunie 2020, se găsește pe website-ul fonduri-ue.ro, pagina POR (2014-2020), în tab-ul "Implementare program", link-ul Lista proiectelor contractate până la 30 iunie 2020 (document EXCEL).
Am extras din lista menționată mai sus cele 8 proiecte contractate de PMB cu titlul de "Modernizarea și dotarea liniei de tramvai nr. ...":
Observăm din documentul PDF de mai sus că:
- toate cele 8 proiecte presupun achiziționarea de tramvaie noi, începând cu anul 2018 și terminând cu anul 2022;
- doar 3 proiecte din 8 au încasat bani de la UE până la data de 30 iunie 2020 (vezi ultimele 2 coloane din tabel), dar sumele sunt derizorii (sub 2.000 lei pentru fiecare proiect).
Deci cel mai probabil, la data de 30 iunie 2020, nu se plătise avansul pentru construirea niciunui tramvai. Nici două luni mai târziu, Nicușor Dan deja făcea afirmația pe care o verificăm acum.
Situația finală a celor 8 proiecte contractate de PMB prin programul POR 2014-2020 se găsește pe website-ul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, pagina Investiții POR – București. Dacă căutăm în această pagină toate mențiunile "PMB", vom observa că cele 8 proiecte în cauză figurează cu zero lei plătiți de UE către beneficiar (PMB). Cel mai probabil, aceste proiecte nu au mai fost implementate.
Mai departe vom verifica pe website-ul STB (Societatea de Transport București) statisticile despre câte tramvaie (și ce modele de tramvaie) avea STB în inventar în anii 2015-2022, ca să vedem dacă s-a livrat vreun tramvai nou în perioada 2016-2020:
anul |
nr. de tramvaieN1 din inventarul STB |
comentarii despre structura inventaruluiN2 |
sursa |
2015 |
485 |
- |
A |
2016 |
486 |
același inventar ca în 2015, minus un tramvai model "Bucur LF" |
B |
2017 |
486 |
același inventar ca în 2016 |
C |
2018 |
486 |
același inventar ca în 2016 |
D |
2019 |
486 |
același inventar ca în 2016 |
E |
2020 |
483 |
același inventar ca în 2016, minus 3 tramvaie model "V3A M" |
F |
2021 |
483 |
același inventar ca în 2020 |
G |
2022 |
500 |
același inventar ca în 2020, plus 17 tramvaie noi model Imperio |
G |
Note:
- N1: tramvaie, adică vagoane motor, excluzând remorcile.
- N2: structura inventarului, ca tipuri de modele și nr. de tramvaie per model.
Observăm din tabelul de mai sus că în perioada 2016-2020 nu a apărut niciun tramvai nou în inventarul STB, ba dimpotrivă, inventarul a scăzut cu 4 tramvaie.
Punctul 2) este deci adevărat.
Surse:
Ambele puncte ale acestei verificări sunt adevărate. Afirmația este deci adevărată.