Șoseaua Olteniței intră în reabilitare! Pe întregul tronson de la Eroii Revoluției și până la ieșirea spre Popești Leordeni vom reconfigura parcările existente și vom crea unele noi, spațiile verzi, locurile de joacă și spațiile pietonale, vom repara trotuarele și ecartamentul liniilor de tramvai, traficul se va desfășura în permanență pe câte două benzi de circulație pe fiecare sens, introducem în subteran toate utilitățile, întreg bulevardul va fi luminat cu becuri de tip led.

Daniel Băluță · 14 august 2020 · surse:

1
context

Primarul sectorului 4, Daniel Băluță, a anunțat în august 2020 că planul său de a reface toate arterele de circulație din sector continuă cu reabilitarea Șoselei Olteniței, mai exact tronsonul de la Eroii Revoluției până la ieșirea spre Popești-Leordeni.

Conform Google Maps, acest tronson are circa 4,7 km lungime:

Captură de ecran de pe Google Maps, cu Șoseaua Olteniței din București, care pornește de la intersecția Calea Șerban Vodă cu Șoseaua Giurgiului și se termină în dreptul stației de transport în comun 'Institutul Sf. Maria'.

Conform lui Băluță, reabilitarea Șoselei Olteniței va consta și în:

  1. reconfigurarea parcărilor existente;
  2. crearea unor parcări noi;
  3. reconfigurarea spațiilor verzi, a locurilor de joacă și a spațiilor pietonale;
  4. repararea trotuarelor;
  5. repararea ecartamentului liniilor de tramvai;
  6. posibilitatea ca traficul rutier să se realizeze permanent pe două benzi de circulație pe fiecare sens;
  7. mutarea în subteran a cablurilor atârnate de stâlpi;
  8. modernizarea iluminatului public pe bulevard cu becuri de tip LED.

Notă: sumarul afirmației a fost ușor scurtat, pentru a încăpea în mai puțin de 500 de caractere. Vezi mai jos afirmația întreagă a lui Daniel Băluță, în care am marcat cu bold fragmentele extrase de noi:

Șoseaua Olteniței intră în reabilitare!

Vă spuneam într-o postare la mine pe Facebook că îmi doresc ca în viitorul apropiat toate arterele de circulație din sectorul nostru să fie refăcute și să arate precum Giurgiului, Obregia sau Brâncoveanu.

Acum a venit rândul șoselei Olteniței. Pe întregul tronson de la Eroii Revoluției și până la ieșirea spre Popești Leordeni vom reconfigura parcările existente și vom crea unele noi, spațiile verzi, locurile de joacă și spațiile pietonale, vom repara trotuarele și ecartamentul liniilor de tramvai, iar la final, traficul se va desfășura în permanență pe câte două benzi de circulație pe fiecare sens.

Odată cu reconfigurarea zonei introducem în subteran toate utilitățile, astfel că nu vom mai avea niciun cablu atârnat de stâlpi.

Bineînțeles că întreg bulevardul va fi luminat cu becuri de tip led, așa cum întâlniți și pe celelalte bulevarde deja reabilitate.

de verificat
Verificăm 1) dacă Șoseua Olteniței (partea carosabilă) a fost reabilitată, și dacă reabilitarea cuprinde 2) reconfigurarea parcărilor existente, 3) crearea unor parcări noi, 4) reconfigurarea spațiilor verzi, a locurilor de joacă și a spațiilor pietonale, 5) repararea trotuarelor, 6) repararea ecartamentului liniilor de tramvai, 7) trafic rutier pe câte 2 benzi de circulație pe fiecare sens, 8) mutarea în subteran a cablurilor atârnate de stâlpi și 9) iluminat public cu becuri LED.
un răspuns
1

Pentru simplificare, vom prescurta mai jos "Primăria Sectorului 4" ca "PS4".

Conform Administrației Străzilor București (ASB, instituție subordonată Primăriei Capitalei), Șoseaua Olteniței nu este administrată de ASB, deci înseamnă că este administrată integral de PS4.

Promisiunea făcută de Băluță cuprinde 9 tipuri de obiective în total, aplicate pe toată lungimea Șoselei Olteniței (până la ieșirea din București). Pentru unele tipuri de obiective, va fi imposibil să verificăm toți cei circa 5 km de șosea, așa că vom căuta "excepții de la regulă", adică zone care nu au beneficiat de schimbările promise.

O primă abordare pe care o putem folosi este "Follow the money" (în română, Urmează banii).

Am căutat în Rapoartele financiare trimestriale ale PS4, pe anii 2020-2025, mențiuni despre Șoseaua Olteniței. Am găsit doar următoarele rezultate (unde "T" înseamnă trimestru):

  • în T1 2020, suma de 4.700.00 lei a fost cheltuită pe "Amenajare spații urbane în zonele adiacente șos. Olteniței", vezi pagina 23 din raport;
  • în T2 2020, suma de 1.809.700 lei a fost cheltuită pe "Amenajare spații urbane în zonele adiacente șos. Olteniței", vezi pagina 26 din raport;
  • în T3 2020, suma de 1.673.700 lei a fost cheltuită pe "Amenajare spații urbane în zonele adiacente șos. Olteniței", vezi pagina 24 din raport;
  • în T4 2023, lucrări în continuare pentru:
    • reabilitare/modernizare sistem rutier și amenajare spații urbane în zonele adiacente Șos.Olteniței;
    • regenerare spații publice zona 1 - Șos. Berceni - Șos. Olteniței - Str. Ion Iriceanu;
    • reabilitare/ modernizare sistem rutier și amenajare spații urbane în zonele adiacente Șos. Olteniței;
    • regenerare spații publice zona 4 - Str. Nițu Vasile - Bd. C-tin Brâncoveanu - Bd. Al. Obregia - Str. Turnu Măgurele/pod Metalurgiei + Olteniței, vezi pagina 40 din raport.

Deci în perioada 2020-2025 au fost făcute niște lucrări de amenajare a spațiilor verzi, a locurilor de joacă și a spațiilor pietonale, plus reabilitare/modernizare sistem rutier, pe Șoseaua Olteniței, dar nu e clar dacă toată Șoseaua Olteniței a beneficiat de aceste schimbări.

Cum ultimele cheltuieli ale PS4 în acest domeniu au fost în anul 2023 (conform rapoartelor de mai sus), înseamnă că rezultatele lucrărilor ar trebui să fie vizibile pe Google Maps, începând cu anul 2024.

1) A fost reabilitată toată partea carosabilă de pe Șoseaua Olteniței?insert_link

Conform unor imagini de pe Google Maps, realizate în lunile iulie - august 2024, am găsit porțiuni din partea carosabilă a Șoselei Olteniței care nu erau reparate în 2024, cum ar fi:

De menționat că există o Hotărâre a Consiliului Local Sector 4 nr. 187/2022 care actualiza costurile pentru obiectivul de investiții "Lucrări pentru reabilitarea drumului public Șoseaua Olteniței", devizul anterior fiind din anul 2016. Trei luni mai târziu, o altă Hotărâre a Consiliului Local Sector 4 (nr. 292/2022) actualiza iar devizul pentru acest proiect (vezi rândul 25 din tabelul de la pagina 5).

Punctul 1) este deci "îndeplinit parțial".

2) Au fost reconfigurate parcările existente de pe Șoseaua Olteniței?insert_link

La capitolul parcări, am căutat pe website-ul mobilitateurbana4.ro (website-ul Direcției Mobilitate Urbană Sector 4, instituție subordonată PS4) și am găsit câteva anunțuri despre parcări noi, iar unele dintre aceste parcări probabil au fost create prin reconfigurarea celor vechi (exprimarea nu este clară în anunțurile respective):

  • Șoseaua Olteniței nr. 107 – 111, detalii aici;
  • Șoseaua Olteniței nr. 140 și 142, detalii aici.

Nu am găsit numărul total al parcărilor refăcute de pe această șosea.

Punctul 2) este cel mai probabil "îndeplinit".

3) Au fost create parcări noi pe Șoseaua Olteniței?insert_link

Similar punctului 2), am găsit pe website-ul mobilitateurbana4.ro următoarele anunțuri despre parcări noi amenajate pe Șoseaua Olteniței:

Punctul 3) este "îndeplinit".

4) Au fost reconfigurate spațiile verzi, locurile de joacă și spațiile pietonale de pe Șoseaua Olteniței?insert_link

Prin "spații pietonale" se înțelege orice spațiu destinat pietonilor, inclusiv trotuarele.

Există cel puțin 2 Hotărâri ale Consiliului Local Sector 4 (HCL) în acest sens:

Ambele menționează obiectivul de investiții "Regenerarea spațiilor publice din zona cuprinsă între Calea Șerban Vodă - Bulevardul Tineretului - Calea Văcărești - Șoseaua Olteniței, prin modernizarea sistemului rutier, modernizarea platformelor și a locurilor de parcare existente, a spațiului pietonal, modernizarea spațiilor verzi, modernizarea platformelor de gunoi și a iluminatului public".

Dar nu toate hotărârile de Consiliu Local ajung să fie îndeplinite pe teren.

Am menționat la începutul acestui răspuns că am găsit în rapoartele financiare trimestriale ale PS4 pentru anii 2020-2025 niște cheltuieli pentru lucrări de reconfigurare a spațiilor verzi, a locurilor de joacă și a spațiilor pietonale de pe Șoseaua Olteniței. Dar nu știm încă dacă toate aceste spații de pe Șoseaua Olteniței au fost refăcute.

Cum ultimele cheltuieli ale PS4 în acest domeniu au fost în anul 2023 (conform rapoartelor sus-menționate), înseamnă că rezultatele lucrărilor ar trebui să fie vizibile pe Google Maps, începând cu anul 2024. Deci căutăm excepții pe Google Maps.

M-am plimbat virtual pe Șoseaua Olteniței, folosind Google Maps în modul Street View (vedere din stradă) și în modul Satellite (vedere din satelit):

  • pe trotuarul drept al șoselei (cum mergi spre ieșirea din București), spațiile verzi și spațiile pietonale (exceptând trotuarele) păreau toate refăcute;
  • pe trotuarul stâng am găsit mici excepții în care spațiile verzi nu păreau refăcute, în zona Șoseaua Olteniței nr. 338 (între stația STB Romprim și benzinăria Petrom).

Punctul 4) este deci "îndeplinit parțial".

5) Au fost reparate trotuarele de pe Șoseaua Olteniței?insert_link

Din nou, m-am plimbat virtual pe Șoseaua Olteniței, folosind Google Maps în modul Street View și în modul Satellite. Majoritatea trotuarelor de pe această șosea erau refăcute în vara anului 2024, cu câteva excepții, precum:

Probabil există și alte zone de pe Șoseaua Olteniței în care trotuarul nu a fost refăcut, eu am verificat vizual mai mult trotuarul drept cum mergi pe sensul spre ieșirea din București (spre orașul Popești-Leordeni, în care Șoseaua Olteniței se continuă).

Punctul 5) este "îndeplinit parțial".

6) PS4 a reparat ecartamentul liniilor de tramvai de pe Șoseaua Olteniței?insert_link

Conform STB, pe Șoseaua Olteniței circulă doar două linii de tramvai: linia 1 și linia 10. Cele două linii reprezintă turul și returul pentru același traseu.

Conform unei imagini de pe Google Maps, capturată în august 2024, ecartamentul liniilor de tramvai 1 și 10 nu era reparat la acea dată:

Imagine de pe Google Maps, din anul 2024, ce reprezintă ecartamentul liniilor de tramvai 1 și 10, nereparate în zona Cimitirului Bellu.

Imaginea de mai sus reprezintă zona din fața uneia dintre intrările în Cimitirul Bellu (poarta de intrare pe care scrie "Cimitirul Militar"), de pe Șoseaua Olteniței.

Mai mult, repararea ecartamentului pentru linia de tramvai 10 este de fapt un proiect al Primăriei Municipiului București, intitulat ”Modernizarea și dotarea liniei de tramvai nr. 10” și finanțat prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020. Contractul de finanțare pentru acest proiect a fost semnat pe 23.05.2019, detalii aici.

Captură de ecran pentru pagina web dedicată proiectului 100tramvaie.pmb.ro, proiect al Primăriei Capitalei, care include și modernizarea liniilor de tramvai 1 și 10 care se află pe Șoseaua Olteniței.

Punctul 6) este "promisiune încălcată" (neîndeplinită).

7) Se poate circula rutier pe câte două benzi pe fiecare sens, pe Șoseaua Olteniței?insert_link

Conform Google Maps, Șoseaua Olteniței are câte două benzi pe fiecare sens pe aproape toată lungimea, mai puțin porțiunea dintre intersecția Șoseaua Olteniței cu strada Caporal Marin Grigore și ieșirea din București (situată la 5 străzi depărtare de intersecția cu Marin Grigore):

Captură de ecran de pe Google Maps, folosit în modul Satelit, reprezentând Șoseaua Olteniței, porțiunea dintre intersecția cu strada Caporal Marin Grigore și limita dintre București și județul Ilfov. Pe această porțiune pare să fie o singură bandă de circulație pe sens (linila galbenă de șosea marcată de Google Maps se îngustează).

Prin "trafic realizat pe câte două benzi pe sens", Băluță se referea cel mai probabil la eliminarea mașinilor parcate pe șosea, pe banda dinspre trotuare (un obicei des întâlnit în București din cauză că nu sunt suficiente locuri de parcare, iar legislația nu este suficient de aspră cu șoferii care parchează pe șosea). Câtă vreme parcările existente de pe Șoseaua Olteniței au fost reconfigurate, iar alte parcări noi au fost adăugate de-a lungul șoselei, putem considera că ambele benzi de circulație de pe fiecare sens sunt libere pentru trafic rutier.

Punctul 7) este cel mai probabil "îndeplinit".

8) Au fost mutate în subteran cablurile atârnate de stâlpi, de pe Șoseaua Olteniței?insert_link

Am căutat în Rapoartele anuale de activitate ale PS4, pentru anii 2020-2023, mențiuni despre "subteran". Nu este publicat încă Raportul de activitate pe anul 2024. Iată ce am găsit:

  • raportul din 2020: documentul PDF nu suportă căutarea automată (este doar scanat);
  • raportul din 2021 menționează doar intenția pe viitor de a muta "toate utilitățile în subteran", vezi pagina 5 din raport;
  • raportul din 2022: nicio mențiune despre utilități mutate în subteran;
  • raportul din 2023: nicio mențiune.

Rapoartele financiare trimestriale ale PS4, pe anii 2020-2025, nu menționează nimic de "subteran".

Am căutat pe website-ul PS4 după cuvântul-cheie "subteran" și am găsit doar un rezultat relevant, și anume un comunicat de presă din anul 2018, care spune că NetCity Telecom își extinde rețeaua subterană de telecomunicații și se va sincroniza cu PS4 pentru lucrările efectuate pe Șoseaua Olteniței.

Deci cablurile atârnate de stâlpi (cel puțin cele de telecomunicații), de pe Șoseaua Olteniței, fuseseră mutate în subteran încă din anul 2018.

Punctul 8) este îndeplinit.

9) A fost înlocuit tot iluminatul public de pe Șoseaua Olteniței cu iluminat de tip LED?insert_link

Pentru anul 2020, am găsit:

  • un acord-cadru de lucrări, în derulare, intitulat "Proiectarea, modernizarea și extinderea sistemului de iluminat public pe Șoseaua Olteniței, Șoseaua Giurgiului și strada Turnu Măgurele din Sectorul 4 al Municipiului București" și înregistrat sub nr. 67/04.03.2019, conform Raportului de activitate pe anul 2020, publicat de PS4 în aprilie 2021;
  • un "Deviz General privind cheltuielile de capital necesare realizării: Acord Cadru de servicii și lucrări nr. 327/ 29.05.2019 Subsecvent nr. 3", care spune că pentru realizarea "Lucrărilor de modernizare a sistemului de iluminat public pe Șos. Olteniței (corpuri stradale și pietonale)" sunt necesare Izolații în valoare de 3.193.370 lei (vezi rândul 4 din tabelul de la pagina 18).

Pentru anii 2021 și 2022, rapoartele anuale de activitate a PS4 nu menționează nimic de iluminat LED pe Șoseaua Olteniței (vezi aici și aici).

Pentru anul 2023, raportul anual de activitate a PS4 menționează "acordul-cadru de lucrări nr. 335/04.04.2022" pentru "înlocuirea sistemului vechi de iluminat public cu sistem LED și smart" în tot sectorul 4, fără menționări explicite despre Șoseaua Olteniței (vezi aici).

Pentru anul 2024, raportul anual de activitate a PS4 nu a fost publicat încă.

În "Programul anual al achizițiilor publice" al PS4, nu am găsit achiziții specifice iluminatului public cu LED, vezi Programul anual pe anii:

Am căutat pe website-ul PS4 după cuvântul-cheie "led" și nu am găsit niciun rezultat relevant.

Căutările de mai sus ne-au arătat că s-au făcut niște lucrări de modernizare pe acest subiect, dar nu știm încă dacă toată Șoseaua Olteniței are iluminatul public cu LED.

Am căutat pe Google după cuvintele-cheie "exista iluminat led pe soseaua oltenitei" și am găsit un articol publicat de B365.ro în luna iulie 2025, care spune că "mai mulți bucureșteni se plâng de iluminatul public cu becuri chioare din zona Olteniței – Piața Sudului". Daniel Băluță publicase pe 2 iulie 2025 un mesaj video pe Facebook, în care promitea că va continua proiectul de schimbare a corpurilor vechi de iluminat public din sectorul 4 până ajunge la 100%.

Cu alte cuvinte, avem dovada că în vara lui 2025 o parte din Șoseaua Olteniței (porțiunea dintre Șoseaua Olteniței nr. 55 și Piața Sudului) nu avea încă iluminat public cu LED.

Punctul 9) este deci îndeplinit parțial.

Concluzieinsert_link

Recapitulăm ce am descoperit la fiecare din punctele verificate mai sus:

  • punctul 1 este îndeplinit parțial;
  • punctul 2 este cel mai probabil îndeplinit;
  • punctul 3 este îndeplinit;
  • punctul 4 este îndeplinit parțial;
  • punctul 5 este îndeplinit parțial;
  • punctul 6 este neîndeplinit;
  • punctul 7 este îndeplinit;
  • punctul 8 este îndeplinit;
  • punctul 9 este îndeplinit parțial.

Dacă acordăm un scor de la 0 la 100 pentru fiecare punct de mai sus, după modelul de aici, mai exact:

  • scor 100 pentru punctele îndeplinite;
  • scor 50 pentru punctele îndeplinite parțial;
  • scor 0 pentru punctele neîndeplinite (încălcate),

iar apoi calculăm media aritmetică a scorurilor, atunci obținem: (50 + 100 + 100 + 50 + 50 + 0 + 100 + 100 + 50)/9 = 600/9 ~=66.

Deci per total, promisiunea lui Daniel Băluță de acum 5 ani, de a reabilita complet Șoseaua Olteniței, este îndeplinită parțial.

gavel îndeplinită parțial
ajutor pentru Markdown: CommonMarkGitHub FlavoredParsedown