Comparăm aplicația pentru mobil cu website-ul ghiseul.ro după următoarele criterii:
- numărul și tipul de taxe disponibile pentru persoane fizice; excludem aici persoanele juridice deoarece firmele oricum au nevoie de contabilitate lunară pe desktop;
- statistici privind procentul de români care dețin un laptop/PC, respectiv un smartphone (conectat la internet), pentru a vedea ce dispozitiv electronic este mai la îndemână când vine vorba de plătit taxe online;
- efortul depus pentru dezvoltarea unei aplicații mobile versus mentenanța unui website care are deja design responsive, adică este funcțional și pe ecrane de smartphone-uri.
Notă: o comparație exhaustivă a celor două platforme (website și aplicație mobilă) ar fi inclus și teste cu utilizatorii (user testing), pentru a observa care din interfețe este mai ușor de învățat și de folosit pe termen lung.
1) Numărul și tipul de taxe disponibile pe cele două platforme:insert_link
PDF-ul de mai jos prezintă inventarul tuturor taxelor disponibile pe cele două platforme (website și aplicația mobilă), împărțite în două tabele: Plăți fără autentificare și Plăți cu autentificare. (Această metodă de comparare se numește competitive analysis în termeni de user experience research.) Am marcat cu verde taxele plătibile, cu roșu cele absente și cu galben cele inactive temporar:
Observăm din PDF că:
- fără autentificare, pe website-ul ghișeul.ro și pe aplicația mobilă putem plăti la fel de multe taxe (275 taxe);
- cu autentificare, pe website-ul ghișeul.ro putem plăti 345 taxe, dar din aplicația mobilă putem plăti 310 taxe;
- taxele inactive temporar pe website-ul ghișeul.ro coincid cu taxele inactive temporar din aplicația mobilă,
prin urmare, din punct de vedere cantitativ, website-ul ghiseul.ro oferă o experiență mai vastă decât aplicația pentru mobil.
Din punct de vedere calitativ, există cel puțin o funcționalitate importantă care lipsește din aplicația mobilă, dar este prezentă pe website-ul ghiseul.ro: eliberarea certificatului de cazier judiciar. Acest cazier judiciar este obligatoriu la angajarea în anumite domenii (funcționar public, consilier juridic, personalul pentru pază și protecție, gărzi de corp, medic general, medic stomatolog, farmacist) și poate fi generat (ca PDF) de pe website-ul ghiseul.ro navigând de pe un smartphone:
2) Procentul de români care dețin un laptop/PC, respectiv un smartphone, conectat la internetinsert_link
În octombrie 2022, în România, 77,9% din dispozitivele electronice folosite pentru conectare la internet erau telefoane mobile, comparativ cu 19,5% PC-uri și 1,99% tablete, conform Statista. Așadar, în 2022 telefoanele mobile erau de 4 ori mai răspândite decât PC-urile, pentru navigare pe internet, deci teoretic sunt de 4 ori mai multe șanse ca cetățenii să-și plătească taxele online folosind telefonul și nu PC-ul (adică varianta desktop a website-ului ghiseul.ro).
3) Aplicație pentru mobil sau design responsive?insert_link
Efortul de codare pentru o aplicație pentru mobil este mai mare decât mentenanța unui website cu design responsive (design/layout care se afișează corect indiferent de dimensiunea ecranului: PC, laptop, tabletă, smartphone) deoarece:
- aplicația pentru mobil necesită două echipe diferite de codare, una specializată pe sistemul de operare Android (aplicațiile disponibile pe Google Play rulează pe sistem Android) și alta specializată pe sistemul de operare iOS (aplicațiile disponibile pe App Store rulează pe sistem iOS), pe când o interfață web cu design responsive necesită o singură echipă de web developeri (HTML, CSS, Javascript etc) și funcționează pe ambele sisteme de operare (Android și iOS, adică telefoane Android și telefoane iPhone);
- mentenanța aplicației pentru mobil, de-a lungul anilor, este mai costisitoare decât mentenanța unei interfețe web, deoarece este nevoie de două echipe (Android, iOS), în loc de una singură (cea care face dezvoltare web cu design responsive);
- codarea de la zero a unei aplicații pentru mobil este opțională deoarece, în ziua de azi în domeniul dezvoltării web, toate website-urile se construiesc din start cu design responsive, care să le facă compatibile cu ecranele de smartphone-uri.
Consider că această afirmație este în general falsă, deoarece aplicația pentru mobil nu facilitează plata online a taxelor mai mult decât o făcea deja website-ul ghiseul.ro accesat de pe smartphone-uri.
(1) Mă întreb dacă pentru acest gen de neadevăr ar merita să adăugăm o etichetă în categoria „erori logice”. Posibil „propagandă”. (2) Probabil că autorul, spunînd „mai ușoară” se referea la comoditatea plății. Dar aș menționa și dimensiunea financiară. Mentenanța unui sistem triplicat (Android, iOS, site) o plătim tot noi. Pe această axă în mod cert viața noastră nu a devenit mai ușoară. Putem afla cît a costat dezvoltarea?
Mai degrabă e un "sfat tehnic prost": cine a propus crearea aplicației probabil că nu a luat în calcul efortul duplicat. Nu am găsit acest proiect în SEAP, deci nu cunosc costul de dezvoltare. MCID spune că "Aplicația mobilă este rezultatul unui parteneriat încheiat de ADR și Mastercard, fiind dezvoltată de Tremend, subcontractor al Mastercard, cu sprijinul echipei ADR, APERO și IndecoSoft".
Merită citit și acest articol Hotnews din februarie 2023, intitulat "Stat versus privat în platforma Ghișeul.ro: Cum se împart costurile și drepturile de proprietate și ce rol are o firmă din Baia Mare care a dezvoltat soluția IT".