Customize your cookie preferences

We respect your right to privacy. You can choose not to allow some types of cookies. Your cookie preferences will apply across our website.

We use cookies on our site to enhance your user experience, provide personalized content, and analyze our traffic.

Suntem fruntași la analfabetism funcțional, în Europa.

Elena Lasconi · 18 septembrie 2024 · surse:

1
context

În cadrul unei emisiuni TV la Euronews, Elena Lasconi, candidatul USR la alegerile prezidențiale din 2024, a declarat că România ar fi pe primul loc în Europa la abandon școlar și pe primele locuri (tot în Europa) la analfabetism funcțional.

Vezi declarația exactă începând cu minutul 19:11 al interviului Euronews.

Conform Wikipedia, analfabetismul funcțional este o noțiune care se referă la persoanele care știu să citească, dar nu înțeleg ceea ce au citit. Mai precis, o persoană poate să reproducă verbal sau în scris un text, dar nu îl înțelege suficient pentru a-l folosi ca resursă în reușita unei acțiuni sau în performanță. Semnele grafice sunt recunoscute, dar conținutul de idei nu este înțeles decât, eventual, la un nivel foarte superficial. Persoanele cu probleme de analfabetism funcțional sunt persoane care au urmat școala și care fie au obținut o diplomă corespunzătoare unui nivel de educație, fie au părăsit școala înainte de a obține o diplomă (abandon școlar), dar care, în ambele situații, nu dețin suficiente competențe de bază.

de verificat
Verificăm dacă România este pe primele locuri în Europa (sau în UE) la analfabetism funcțional.
un răspuns
1

Din cercetarea făcută pentru acest răspuns, știm că analfabetismul funcțional este definit astfel:

Programul privind evaluarea internațională a elevilor (PISA) stabilește că alfabetizarea funcțională de referință înseamnă atingerea nivelului 2 sau a unui nivel superior în domeniile de bază cum ar fi citirea, matematica și științele. Fără acest nivel de competențe, elevii se pot confrunta cu dificultăți în ceea ce privește participarea pe deplin la societatea modernă.

Deci trebuie să verificăm rezultatele de la ultimele teste PISA (organizate în 2022), pentru toate țările europene participante.

Conform raportului PISA 2022 Results - The State of Learning and Equity in Education, Volume I, găsim în Tabelul I.1 procentul de elevi care au obținut scoruri sub Nivelul 2 de competențe la testele PISA, pentru fiecare țară participantă. Redăm mai jos procentele pentru țările participante din Europa:

  1. Kosovo 72,9%
  2. Albania 56,2%
  3. Macedonia de Nord 55,8%
  4. Muntenegru 41,3%
  5. Cipru 40,3%
  6. Bulgaria 38,3%
  7. Moldova 37,1%
  8. România 33,2%
  9. Grecia 25,7%
  10. Ucraina (anumite regiuni) 25,3%
  11. Serbia 24,5%
  12. Islanda 23,3%
  13. Slovacia 22,2%
  14. Malta 21,6%
  15. Olanda 20,2%
  16. Turcia 18,5%
  17. Norvegia 17,5%
  18. Franța 16,8%
  19. Germania 16,7%
  20. Ungaria 16,5%
  21. Austria 15,5%
  22. Suedia 15,2%
  23. Belgia 15,2%
  24. Lituania 14,4%
  25. Spania 12,9%
  26. Portugalia 13,8%
  27. Croația 13,6%
  28. Spania 12,9%
  29. Italia 12,9%
  30. Elveția 12,4%
  31. Cehia 12,2%
  32. Marea Britanie 12,0%
  33. Slovenia 12,0%
  34. Polonia 11,9%
  35. Finlanda 11,5%
  36. Letonia 10,6%
  37. Danemarca 10,3%
  38. Irlanda 7,5%
  39. Estonia 5,2%

Din lista de mai sus (sortată descrescător), observăm că România ocupă locul 8 din 39, deci se află în primul sfert al clasamentului (clasamentul țărilor cu cele mai mari procente de analfabetism funcțional).

Prin urmare, nu suntem chiar fruntași în Europa la analfabetism funcțional, dar suntem aproape de vârful clasamentului. Iar la nivelul țărilor UE participante la PISA 2022, stăm pe locul 3 (din 27 de țări). Afirmația este deci în general adevărată.

gavel în general adevărată
×