Cine verifică execuția bugetului de stat?insert_link
Conform Constituției României, Articolul 140, instituția de stat care controlează felul în care sunt cheltuite resursele financiare ale statului și ale sectorului public este Curtea de Conturi:
(1) Curtea de Conturi exercită controlul asupra modului de formare, de administrare și de întrebuințare a resurselor financiare ale statului și ale sectorului public. În condițiile legii organice, litigiile rezultate din activitatea Curții de Conturi se soluționează de instanțele judecătorești specializate.
(2) Curtea de Conturi prezintă anual Parlamentului un raport asupra conturilor de gestiune ale bugetului public național din exercițiul bugetar expirat, cuprinzând și neregulile constatate.
(3) La cererea Camerei Deputaților sau a Senatului, Curtea de Conturi controlează modul de gestionare a resurselor publice și raportează despre cele constatate.
(...)
Organizarea și funcționarea Curții de Conturi a României este stabilită și prin Legea nr. 94/1992.
Conform Raportului de activitate pe anul 2023, activitatea Curții de Conturi constă în principal în următoarele tipuri de audit:
- audit financiar;
- audit de conformitate;
- audit al performanței.
Ultimul raport financiar întocmit de Curtea de Conturi, la solicitarea Parlamentului, este din luna martie 2021:
Se discută în Parlament execuția bugetului de stat pe anul încheiat?insert_link
Vom verifica dacă Parlamentul României a discutat despre vreun raport al Curții de Conturi, în ședințele ținute la final de an, în ultimii 4 ani (2024-2021).
Pentru Camera Deputaților, am verificat toate ședințele:
- din decembrie 2024: ziua 23, 22, 21, 20, 17, 16, 11, 10;
- din decembrie 2023: ziua 28, 20, 19, 18, 12, 11, 5, 4;
- din decembrie 2022: ziua 20, 19, 14, 13, 12, 7, 5;
- din decembrie 2021: 23, 22, 21, 20, 15, 14, 13, 7, 6,
dar nu am găsit nicio menționare a Curții de Conturi printre subiectele discutate în acele ședințe.
Pentru ședințele comune ale Senatului și Camerei Deputaților, am verificat toate ședințele:
- din decembrie 2024: 23, 17, 16;
- din decembrie 2023: 20, 19, 4;
- din decembrie 2022: 19, 14, 13, 12, 5;
- din decembrie 2021: 23, 22, 14, 6,
dar nu am găsit nicio menționare a Curții de Conturi printre subiectele discutate în acele ședințe.
Pe de altă parte, în anumite ședințe comune ale Senatului și Camerei Deputaților s-a dezbătut Legea bugetului de stat pe anul următor, vezi:
- ședința din 5 februarie 2025 pentru aprobarea bugetului pe anul 2025 (stenograma completă a ședinței este aici);
- ședințele din 19 și 20 decembrie 2023, pentru aprobarea bugetului pe 2024 (stenogramele complete ale ședințelor sunt aici și aici);
- ședințele din 13 și 14 decembrie 2022, pentru aprobarea bugetului pe 2023 (stenogramele complete ale ședințelor sunt aici și aici);
- ședința din 22 decembrie 2021, pentru aprobarea bugetului pe 2022 (stenograma completă a ședinței este aici).
Am verificat stenogramele complete ale ședințelor enumerate mai sus, dar nici în acestea nu am găsit dezbateri despre vreun raport publicat de Curtea de Conturi, referitor la execuția bugetului de stat pe anul încheiat.
Ce rol are Ministerul Finanțelor în analizarea execuției bugetului de stat?insert_link
Ministerul Finanțelor publică anual două mari rapoarte privind execuția bugetară:
- Raportul semestrial privind situația economică și bugetară, definit în Articolele 42, 43, 44 din Legea nr. 69/2010; el apare până la sfârșitul lunii iulie a fiecărui an;
- Raportul privind execuția bugetară finală, definit în Articolele 45, 46, 47 din Legea nr. 69/2010; el apare în termen de cel mult 5 luni de la încheierea exercițiului bugetar.
Nici aceste rapoarte nu par a fi discutate în Parlament, vezi:
Nu am găsit dovezi scrise care să ateste existența unor dezbateri în Parlamentul României, vizavi de execuția și eficiența bugetului de stat pe ultimul an încheiat, pentru anii 2021-2024. Cel mai probabil, nu există astfel de dezbateri în Parlament în niciun an.
Afirmația lui Crin Antonescu este deci adevărată.
La capitolul "eficiența bugetului de stat pe anul în curs", am putea menționa rectificările bugetare, care sunt definite în Legea nr. 69/2010 Articolele 23, 24 și 53.
Rectificările bugetare sunt aprobate de către Guvern (vezi aici un exemplu). Nu pot exista mai mult de două rectificări bugetare pe an, iar acestea nu pot apărea în primele 6 luni ale anului bugetar, conform Articolului 23 alineatul (2) din Legea nr. 69/2010.