Strategia Uniunii Europene pentru vaccinurile anti-COVID-19 include comenzi de la mulți producători de vaccinuri. Acest lucru este firesc, întrucît în 2020 nu era nici pe departe clar care dintre vaccinurile aflate în proiect vor deveni viabile și vor căpăta aprobarea Agenției Europene pentru Medicamente.
În privința CureVac, Strategia precizează:
Pe 19 noiembrie 2020 a intrat în vigoare contractul dintre CureVac și Comisia Europeană, negociat în numele statelor membre ale UE.
De îndată ce vaccinul se dovedește a fi sigur și eficace, contractul prevede achiziționarea inițială a 225 de milioane de doze în numele tuturor statelor membre ale UE, plus o opțiune de a solicita până la 180 de milioane de doze suplimentare.
Acordul de cumpărare în avans este disponibil, dar are unele părți ascunse pentru confidențialitate. Privitor la împărțirea dozelor între statele membre, articolele 1.8.1 și 1.8.3 (pagina 13) stipulează (traducerea îmi aparține):
1.8.1. Dozele europene inițiale vor fi alocate de Comisie între Statele Membre participante conform cu cheia distribuției de populație, cu excepția cazului în care o alocare diferită ar fi comunicată de către Comisie contractorului. [...]
1.8.3. Comisia va aloca dozele europene suplimentare între Statele Membre participante conform principiilor enunțate mai sus în Articolul I.8.1 [...].
Cheia distribuției de populație înseamnă „proporțional cu populația”. Conform ultimelor date, România are 19,19 milioane din totalul de 447 milioane de locuitori ai UE, așadar 4,3%. Rezultă că, prin Acordul de cumpărare în avans, România s-a angajat să cumpere 9,67 milioane (4,3% × 225 milioane) și opțional încă 7,74 milioane (4,3% × 180 milioane).
Privitor la costul acestor doze, articolul 1.17.1 (pagina 20) stipulează (traducerea îmi aparține):
1.17.1. (a) Pentru a reduce riscul investițiilor necesare ale contractorului pentru creșterea vitezei cercetării și dezvoltării vaccinului și a studiilor clinice și pentru pregătirea capacității de producție pe scară largă pe întreg lanțul de producție în UE necesar pentru o livrare rapidă a milioanelor de doze de Produs conform termenilor acestui ACA, și înțelegînd pe deplin incertitudinile asociate cu procesul sus-menționat, sub condiția autorizării de vînzare în UE sau a autorizării temporare naționale (după caz), Comisia, acționînd în numele Statelor Membre participante, și Statele Membre participante însele vor contribui la finanțarea costurilor relevante sub forma unei plăți în avans din Prețul de Producție a Dozelor Inițiale Europene („plata în avans”) așa cum a fost ea descrisă în acest articol 1.17.1, precum și sub forma unei a doua plăți în avans așa cum este ea descrisă în articolul 1.17.2 și, după caz, sub forma plății în avans pentru Dozele Adiționale așa cum este ea descrisă în articolul 1.17.2.
Plata în avans este condiționată de obținerea aprobării la nivel european sau național. Ca fapt divers, în ambele articole privind plățile (1.17.1 și 1.17.2), suma concretă de plătit în avans este ascunsă pentru confidențialitate.
Consider afirmația lui Vlad Voiculescu adevărată.