context
În 2013, Ligia Deca a susținut public campania "6% pentru educație", inițiată de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești (ANOSR). Vezi înregistrarea video a declarației.
Reamintim că Legea educației naționale nr. 1/2011 prevede la Art. 8 că:
Pentru finanțarea educației naționale se alocă anual din bugetul de stat și din bugetele autorităților publice locale minimum 6% din produsul intern brut al anului respectiv. Suplimentar, unitățile și instituțiile de învățământ pot obține și utiliza autonom venituri proprii. Pentru activitatea de cercetare științifică se alocă anual, de la bugetul de stat, minimum 1% din produsul intern brut al anului respectiv.
Conform EduPedu.ro, articolul 8 din Legea educației nr. 1/2011 nu a fost aplicat niciodată, fiindcă a fost ori modificat prin Legea Bugetului, ori amânat prin ordonanțe de urgență emise de Guvern:
- Ordonanța de urgență nr. 84/2012 (Guvernul Ponta)
- Ordonanța de urgență nr. 103/2013 (Guvernul Ponta)
- Ordonanța de urgență nr. 83/2014 (Guvernul Ponta)
- Ordonanța de urgență nr. 99/2016 (Guvernul Cioloș)
- Ordonanța de urgență nr. 9/2017 (Guvernul Grindeanu)
- Ordonanța de urgență nr. 90/2017 (Guvernul Tudose)
- Ordonanța de urgență nr. 114/2018 (Guvernul Dăncilă), cu efect în perioada 2019-2021
- Ordonanța de urgență nr. 130/2021 (Guvernul Ciucă)
- Ordonanța de urgență nr. 168/2022 (Guvernul Ciucă), cu efect pe anul 2023.
Reamintim că:
Ordonanța de urgență este un act normativ emis de Guvern în situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată. Acest tip de act normativ constituie o formă prin care puterii executive din România (guvernului) i se atribuie drept legislativ, în speță acela de a da legi, pe care în mod normal doar parlamentul are dreptul să le adopte. (sursa Wikipedia)
Pentru a ne face o idee despre starea învățământului românesc comparativ cu cel la nivel de UE, puteți citi "Monitorul educației și formării" pentru România, publicat anual de Comisia Europeană (ediția 2022, ediții mai vechi aici):