Am găsit pe site-ul [TheCultureFactor.com](https://www.theculturefactor.com) profilul mai multor țări pe modelul Hofstede. Datele publicate pe acest site sunt disponibile doar pentru anii 2023<sup>N1</sup> și 2010<sup>N2</sup> (nu se actualizează anual).
Conform TheCultureFactor.com, România a avut următoarele scoruri pentru dimensiunea "Orientare pe termen lung" (*Long term orientation*, în engleză) din modelul Hofstede:
- în 2023, un scor de 32 din 100;
- în 2010, un scor de 52 din 100.
Potrivit aceluiași site, un scor mai mare (obținut pentru această dimensiune) înseamnă că societatea respectivă încurajează economisirea și eforturile în educația modernă, ca modalitate de pregătire pentru viitor. Un scor mai mic înseamnă (printre altele) și că societatea respectivă preferă să mențină tradițiile și privește cu suspiciune schimbarea.
**Concluzie**
Este adevărat că România a trecut de la o orientare pe termen lung (în 2015 și în anii anteriori) la o orientare pe termen scurt (în 2023), deoarece scorul obținut pentru dimensiunea "Orientare pe termen lung" din modelul Hofstede a scăzut de la 52 la 32.
Afirmația este adevărată.
**Note**
* N1: vezi paragraful *Source of country scores* din pagina dedicată [României](https://www.theculturefactor.com/country-comparison-tool?countries=romania) (secțiunea *Country comparison tool* ) de pe website-ul TheCultureFactor.com
* N2: vezi paragraful *Source of country scores* din pagina dedicată [României](https://www.theculturefactor.com/country-comparison-legacy?countries=romania) (secțiunea *Country comparison legacy* ) de pe website-ul TheCultureFactor.com. Datele pentru dimensiunea *Long term orientation* se bazează pe cartea [Cultures and Organizations: Software of the Mind](https://books.google.ro/books/about/Cultures_and_Organizations_Software_of_t.html?id=o4OqTgV3V00C&redir_esc=y), ediția a treia, scrisă de Geert Hofstede, Gert Jan Hofstede și Michael Minkov în 2010.