Pe DN2 și alte drumuri de 13 m lățime există o soluție simplă și ieftină de a separa sensurile și a evita astfel de carnagii: 2+1 alternativ.

Asociația Pro Infrastructură · 28 iulie 2021 · surse:

1
context

În weekendul 23-25 iulie 2021 accidentele pe șoselele din România s-au soldat cu 24 de morți. În 2019 în România au murit în coliziuni auto 1.864 de persoane, o medie de 5 pe zi. România a avut în 2019 96 de morți pe milion de locuitori din coliziuni auto, cea mai rea valoare din Uniunea Europeană, urmată de Bulgaria cu 90 și Lituania cu 83.

Asociația Pro Infrastructură a publicat pe Facebook un comunicat în care recomandă autorităților să convertească drumurile naționale la sistemul 2+1 alternativ:

Opt din cele 24 de victime din acest weekend au fost înregistrate în ciocnirea frontală de pe DN2. Așa cum API a atras atenția în repetate rânduri, pe DN2 și alte drumuri de 13 m lățime există o soluție simplă și ieftină de a separa sensurile și a evita astfel de carnagii: 2+1 alternativ. Ba mai mult, ea a fost implementată parțial pe cei 10 km dintre Sinești și Movilița, cu rezultate excelente: zero decese în mai bine de doi ani.

[...]

Intrarea voluntară sau involuntară pe contrasens este o cauză principală a accidentelor grave din afara localităților. Cerem imperativ, pentru a suta oară, aplicarea sistemului 2+1 alternativ cu separarea sensurilor folosind parapet ușor (cablu elastic) pe toate drumurile de 13 m lățime.

În plus, solicităm o analiză serioasă a rețelei DN în vederea identificării zonelor unde se pot separa sensurile fără costuri majore, cu segmente pentru depășire fără a intra pe contrasens.

scop
Verificăm dacă implementarea sistemului 2+1 alternativ pe drumurile naționale crește siguranța transportului rutier.
un răspuns
1

Există numeroase studii care arată că drumurile 2+1 alternativ cîștigă în siguranță fără a pierde din viteză.

Un raport publicat în Suedia la cererea Administrației Străzilor a analizat impactul unui program de conversie a șoselelor cu două benzi la sistemul 2+1 alternativ. Între 1998 și 2008 au fost convertiți 1.800 km de drum. Pagina 9 a raportului sumarizează efectele: numărul morților s-a redus cu 76%, iar viteza medie de deplasare a crescut ușor pentru unele drumuri (cele cu viteză de 90 km/h). Există o scădere a capacității maxime, de la circa 1.900 vehicule/oră la circa 1.600, datorată zonelor de trecere de la două benzi la una.

Un alt studiu dedicat în special drumurilor înguste (9 metri în loc de 13 metri) arată că, chiar dacă frecvența porțiunilor cu bandă de depășire scade (de la 40% pe drumurile late de 13 m la 15-30% pe drumurile late de 9 m), efectele benefice încă sînt evidente. Numărul morților și al răniților grav a scăzut cu 50%, iar severitatea accidentelor (definită ca proporția de accidente care se soldează cu morți și răniți grav) a scăzut cu 38%. Mai mult, limita de viteză a fost ridicată de la 90 km/h la 100 km/h după conversia la sistemul 2+1 alternativ.

Un studiu comparativ asupra mai multor țări a calculat reduceri ale numărului de morți și răniți grav între 11 și 76%, în condițiile creșterii vitezei medii cu de la 1 km/h pînă la 20 km/h, în funcție de detaliile implementării. Numărul mediu de vehicule care așteaptă să poată depăși scade și el cu între 2% și 28%.

Considerăm că afirmația Asociației Pro Infrastructură este adevărată.

gavel adevărată
ajutor pentru Markdown: CommonMarkGitHub Flavored